Uppgradera din webbläsare och dra nytta av moderniserade verktyg, snabbare laddningshastigheter och bättre säkerhet. Uppgradera på mindre än fem minuter med Chrome, Firefox, Safari, Edge.

Kundanpassade produkter: detta bör du tänka på när du väljer logotyp

Råd och tips på hur du fixar fram en logotyp som kan tryckas i alla storlekar.

När du väljer att kundanpassa inköpta produkter med din logotyp är det oerhört viktigt att du kan tillhandahålla en bild av god kvalitet. Bildfilformatet har en avgörande roll för det slutgiltiga resultatet. Detta är i synnerhet märkbart på skyltar där logotypen ofta förstoras för att passa produktens verkliga storlek. En logotyp av dålig kvalitet riskerar att bli grynig, suddig och oskarp i kanterna.

Läs vår guide för råd och tips på hur du väljer bildfilformat för att uppnå bästa resultat.

Rastergrafik eller vektorgrafik: vad är skillnaden?

Alla digitala bilder skapas antingen med raster- eller vektorgrafik och varje teknik har sina egna för- och nackdelar:

bitmappbild /vektorbild

Bilder som använder vektorgrafik, så kallade vektorbilder (.ai, .pdf, .eps, .cdr, .fh, etc.) kan förstoras hur mycket som helst utan att tappa sin ursprungliga form och utan risk för pixelisering vilket kan göra bilden suddig med oskarpa och förvrängda linjer. Vektoriserade bilder kan förstoras och förminskas hur som helst utan försämrad upplösning.

Bilder som använder rastergrafik , så kallade bitmappbilder (.jpeg, .tiff, .gif, .psd, .jpg, etc.) förlorar sin kvalitet när man förstorar dem, till skillnad från vektoriserade bilder. Bitmappbilder är uppbyggda av många mycket små punkter som växer i takt med att man förstorar dem. Detta kan få bilderna att se gryniga ut när man ändrar storleken.

Sammanfattningsvis kan man säga att vektorbilder är att föredra framför bitmappbilder.

 

Visste du att?

Det räcker inte med att ändra namnet på slutet av en bitmappbild för att omvandla den till en vektorbild. Det går inte heller öppna en lågupplöst jpeg-bild och spara den igen i ett högupplöst bildfilformat (300 DPI eller mer). Var noga med att skicka användbara bilder med din beställning för att undvika utdragna leveranstider på grund av att vi måste kontakta dig på nytt för att få tag på en bild av lämplig kvalitet.

Vilka bildfilformat är att föredra?

I tabellen nedan ser du en sammanfattning av de bildfilformat du kan använda till din logotyp:

VEKTORGRAFIK
.cdr – bilder gjorda med CorelDraw (version 6 till 12) .ai – bilder gjorda med Adobe Illustrator (version 4 till CS)
.fh – bilder gjorda med Macromedia FreeHand (version 7 till MX) .eps – bilder gjorda med Encapsulated Postscript

Vissa typsnitt kan skapa problem. Om din logotyp innehåller både bild och text rekommenderar vi dig att konvertera texten till en vektorbaserad bild för att undvika problem och förseningar i samband med beställningen.

Hur får jag tag på en vektorbild?

Om du besitter en logotyp i rasterformat (.jpeg, .gif, .psd, .jpg, etc.) är det första du bör göra att ta kontakt med firman som skapade logotypen och be om att få den i vektorformat istället. I vissa fall godtar vi även bitmappbilder (.bmp, .tif, .jpg, .png, etc.) med en utskriftsupplösning på minst 300 DPI. Detta anges i sådana fall på själva produktsidan.

Bilder med hög eller låg upplösning: vad är skillnaden?

Termen DPI (Dot Per Inch eller punkter per tum på svenska) används för att beskriva upplösningen (bildkvaliteten) på dina bilder. Bilder med hög DPI ger bättre utskriftskvalitet. Det är viktigt att bifoga bilder med en bildupplösning på åtminstone 300 DPI för att garantera ett gott resultat. För att ta reda på bildernas upplösning kan du öppna dessa i ett bildbehandlingsprogram (Photoshop, Illustrator, Infraview, etc.), klicka vidare på « Bild » och sedan « Bildstorlek » där du ser upplösningen.

  • 300 DPI: det rör sig om en högupplöst bild som kan tryckas i både små och stora format
  • 72 DPI: det rör sig om en lågupplöst bild som ser bra ut på en bildskärm, men som inte går att trycka i medelstora till stora format eftersom bildkvaliteten är alldeles för dålig

Dessa bilder är att föredra:

  •  Bilder skapade av en firma som specialiserar sig på grafisk design
  •  Bilder skapade av en grafiker på företaget

Dessa bilder bör du undvika:

  •  Bilder tagna med en mobiltelefon
  •  Skannade bilder
  •  Bilder som anpassats för webben
 

Visste du att?

En metod som gör det möjligt att avgöra om kvaliteten på din bild är tillräckligt bra består av att förhandsgranska den i Windows Photo Viewer eller Apple Preview och zooma tills du uppnår verklig storlek. Titta noga på bilden: är den grynig betyder detta att bildupplösningen inte är tillräcklig för det du vill använda den till.

Vad bör jag tänka på när jag väljer färg?

När du väljer färg på din produkt bör du försöka välja en som inte liknar färgen på din logotyp alltför mycket eftersom denna då inte kommer att synas ordentligt. Slutligen vill vi upplysa om att logotypen i vissa fall trycks i en enda färg (svart/vit) eller i gråskala. Detta gäller bland annat våra DuraGuard-etiketter där informationen naturligtvis finns med på produktsidan.

Sammanfattning: detta är värt att komma ihåg

Vi rekommenderar att du ger oss en logotyp i vektorformat om du vill ha logotypen tryckt på dina produkter. Detta garanterar goda slutresultat och kortast möjliga leveranstid. I vissa fall accepterar vi bitmappbilder (detta står då skrivet på själva produktsidan). I annat fall tillråder vi dig att tillhandahålla en vektorbild.

I tabellen nedan ser du ett sammandrag av det som är värt att lägga på minnet:

Dessa bilder är att föredra:

  •  Vektorbilder (.ai, .eps, .cdr, .fh, etc.)
  •  Högupplösta bilder (300 DPI)
  •  Bilder skapade av professionella grafiker

Dessa bilder bör du undvika:

  •  Bitmappbilder (.jpeg, .pdf, .tiff, .png, .gif, .psd, .jpg, etc.)
  •  Lågupplösta bilder
  •  Bilder som har tagits med mobiltelefonen eller anpassats för webben

Om du redan har hunnit lägga din beställning och skickat oss en lågupplöst bild (72 DPI) eller en bitmappbild som inte går att använda kommer vi att kontakta dig så fort som möjligt för att diskutera hur vi löser problemet på smidigast möjliga sätt.

Skapa och beställ kundanpassade produkter online med hjälp av vårt praktiska designverktyg.

Faktabank

Behöver du hjälp att välja?
Nu kan du med ett enda musklick få tillgång till alla våra faktasidor, produktguider samt vanliga frågor och svar.